Miten erottua massasta?

Miten erottua massasta?

Syksy on saapunut ja samalla sateiset kelit. Moni juoksua harrastava suuntaakin nyt urheilukauppaan uusien vedenpitävien juoksujalkineiden ostoon. Miten erottua muiden tuotteiden joukosta ja toisaalta asiakkaan näkökulmasta – miten löytää paremmin etsimänsä?

KULUTTAJAN OSTOPÄÄTÖSPROSESSI

Ostopäätöksen tekeminen on monimutkainen prosessi. Ennen tuloaan myymälään asiakas on luultavimmin tehnyt päätöksen ostamisesta ja myymälässä hän tekee päätöksen siitä, minkä tuotteen hän valitsee. Miten esillepanolla voidaan vaikuttaa siihen, että asiakas löytää paremmin etsimänsä?

NÄYTTÄVÄ SISÄÄNTULO

Asiakkaan astuessa myymälään, ensivaikutelma muodostuu hyvin nopeasti, noin 5 – 10 sekunnissa. Myymälän sisääntulon tulisi tämän vuoksi olla näyttävä ja kutsuva. Urheilukaupan kampanjatoteutus alkaa jo sisääntulosta, jossa kampanjailme on näyttävästi esillä hälyhupuissa. Sesonkiin ja asiakkaan tarpeeseen liittyvä visuaalinen ilme houkuttelee asiakasta peremmälle kampanja-alueen luo ja tutustumaan tuotteeseen.

KATSE ALAS

Kulkiessaan läpi myymälän, asiakas näkee jo kaukaa kampanjapöydän edessä olevan teippauksen. Lattiamainonta on tehokasta markkinointia ja opastamista. Teippauksen avulla kampanjatuotteen löytäminen helpottuu ja asiakas voi suunnata heti sisääntulon jälkeen oikean pöydän luokse.

OIKEAN TUOTTEEN VALINTA

Löydettyään kampanjapöydän luo, on asiakkaan syytä nähdä selkeästi tuotteen tärkeimmät tiedot, kuten tekniset ominaisuudet, kampanjahinta sekä normaalihinta ja saatavilla olevat kokovaihtoehdot. Esillä olevien mallikenkien avulla asiakkaan on helppoa tutustua tuotteeseen ja sovittaa oikeaa kokoa.

Näyttävä kokonaisuus

Kampanjailme on selkeästi esillä eri puolilla myymälää: kassantaustassa, hyllynpääty-julisteissa sekä kenkähyllynpuhujana. Monipuolisen kampanjamateriaalin avulla kampanjatuote erottuu sekä muiden kenkien joukosta kenkähyllystä, että herättää kaikkein myymälässä asioiden huomion kenkäosastolla tai viimeistään kassalla.

Siihen, päätyykö kampanjatuote asiakkaan ostostoskoriin vaikuttaa myymälänäkyvyyden lisäksi toki muutkin asiat. Huomiomalla seuraavat seikat kampanjan ajan, varmistat tuotteen hyvän liikkuvuuden:

  • hyvä saatavuus (saatavilla kaikkia kokoja)
  • palvelu ja avun saaminen: henkilökunnan riittävyys myymälässä ja tietämys kampanjatuotteen ominaisuuksista, apu oikean koon valinnassa ja ostopäätöksessä tukeminen
  • erottuvuus muista esillepanoista

Opastusta oikealle polulle

Miten kävikään allekirjoittaneelle, joka lähti urheilukauppaan kuvaamaan ja tutustumaan polkujuoksukengän kampanjatoteutukseen? Kesäkelien vaihtuessa syyssäihin, ei meno lenkkipolulle enää tuntunut kovin houkuttelevalta. Hyvän tuotekuvauksen ja mallikenkien hypistelyn jälkeen sujautin myös omaan ostoskoriini parin vedenkestäviä polkujuoksukenkiä. Heräteostos vai hyvin opastettu reitti oikealle polulle – lenkkeilemään säällä kuin säällä? 😉